Divković, Vanja
Analiza višeodredišnog prometa u mrežama s višeprotokolnom komutacijom označenih paketa : magistarski rad / Vanja Divković ; [mentor Alen Bažant] - Zagreb : V. Divković ; Fakultet elektrotehnike i računarstva, 2010. - 86 str. : graf. prikazi ; 30 cm + CD
S pojavom usluga kao što su IPTV i višeodredišne virtualne privatne mreže značaj višeodredišnog prometa u IP mrežama raste. Stoga se javlja potreba za njegovom boljom kontrolom i osiguranjem kvalitete usluge. U ovom radu su predstavljene tehnike prometnog inženjeringa višeodredišnog prometa u MPLS mrežama. Pri tome je naglasak bio na izračunavanju i prikazu izračunatih višeodredišnih putova pomoću programskog alata TOTEM. Trenutno TOTEM i svi za njega implementirani algoritmi podržavaju samo jednoodredišne prometne putove. U sklopu ovog rada je programski alat TOTEM proširen podrškom za prometni inženjering višeodredišnog prometa upotrebom P2MP LSP-ova. Implementirana su i analizirana dva algoritma za izračunavanje višeodredišnih LSP-ova: P2MP CSPF i P2MP Takahashi-Matsuyama i stvoren je okvir za jednostavnu integraciju novih algoritama. Također je uvedena mogućnost izmjene postojećih P2MP LSP-ova dodavanjem i uklanjanjem odredišnih čvorova te njihova naknadna optimizacija. Na dvije postojeće mrežne topologije su uspoređeni rezultati izračunavanja P2MP LSP-ova pomoću spomenutih algoritama. Kao što je i očekivano usporedba rezultata je pokazala da je vrijeme izvođenja algoritama P2MP CSPF kraće dok putovi izračunati algoritmom P2MP Takahashi-Matsuyama koriste manje kapaciteta linkova čime efikasnije koriste mrežnu infrastrukturu. Ključne riječi – IP; MPLS; prometni inženjering; TE; LSP; TOTEM; LSP od točke prema većem broju točaka; višeodredišni promet With services such as IPTV and multicast virtual private networks (VPN) importance of IP multicast is growing. One of the challenges became how to traffic engineer and ensure QoS for IP multicast traffic. In this thesis traffic engineering techniques applicable to multiprotocol label switching (MPLS) networks are analyzed. Focus was on calculation and representation of multicast paths using TOTEM (TOols for Traffic Engineering Methods). Current TOTEM implementation (version 3.2) and all its algorithms support unicast paths only. Within this thesis TOTEM was extended to support traffic engineering of multicast traffic with P2MP LSPs (point-to-multipoint Label Switched Paths). Two algorithms for calculating P2MP LSPs are implemented and analyzed: P2MP CSPF and P2MP Takahashi-Matsuyama. Also the framework for easy integration of other P2MP LSP calculation algorithms was developed. The implementation supports the possibility to change an existing P2MP LSP by adding and removing destination nodes as well as P2MP LSP optimization. Calculations of P2MP LSPs with the above mentioned algorithms were compared using two existing network topologies. As expected, the analysis showed that running time of P2MP CSPF algorithm is shorter. However, P2MP LSPs calculated with P2MP Takahashi-Matsuyama algorithm use less link capacity and they use the existing network infrastructure more efficiently. Keywords: MPLS; Traffic Engineering; TE; LSP; TOTEM; P2MP LSP; multicast;
621.39 004.7
Analiza višeodredišnog prometa u mrežama s višeprotokolnom komutacijom označenih paketa : magistarski rad / Vanja Divković ; [mentor Alen Bažant] - Zagreb : V. Divković ; Fakultet elektrotehnike i računarstva, 2010. - 86 str. : graf. prikazi ; 30 cm + CD
S pojavom usluga kao što su IPTV i višeodredišne virtualne privatne mreže značaj višeodredišnog prometa u IP mrežama raste. Stoga se javlja potreba za njegovom boljom kontrolom i osiguranjem kvalitete usluge. U ovom radu su predstavljene tehnike prometnog inženjeringa višeodredišnog prometa u MPLS mrežama. Pri tome je naglasak bio na izračunavanju i prikazu izračunatih višeodredišnih putova pomoću programskog alata TOTEM. Trenutno TOTEM i svi za njega implementirani algoritmi podržavaju samo jednoodredišne prometne putove. U sklopu ovog rada je programski alat TOTEM proširen podrškom za prometni inženjering višeodredišnog prometa upotrebom P2MP LSP-ova. Implementirana su i analizirana dva algoritma za izračunavanje višeodredišnih LSP-ova: P2MP CSPF i P2MP Takahashi-Matsuyama i stvoren je okvir za jednostavnu integraciju novih algoritama. Također je uvedena mogućnost izmjene postojećih P2MP LSP-ova dodavanjem i uklanjanjem odredišnih čvorova te njihova naknadna optimizacija. Na dvije postojeće mrežne topologije su uspoređeni rezultati izračunavanja P2MP LSP-ova pomoću spomenutih algoritama. Kao što je i očekivano usporedba rezultata je pokazala da je vrijeme izvođenja algoritama P2MP CSPF kraće dok putovi izračunati algoritmom P2MP Takahashi-Matsuyama koriste manje kapaciteta linkova čime efikasnije koriste mrežnu infrastrukturu. Ključne riječi – IP; MPLS; prometni inženjering; TE; LSP; TOTEM; LSP od točke prema većem broju točaka; višeodredišni promet With services such as IPTV and multicast virtual private networks (VPN) importance of IP multicast is growing. One of the challenges became how to traffic engineer and ensure QoS for IP multicast traffic. In this thesis traffic engineering techniques applicable to multiprotocol label switching (MPLS) networks are analyzed. Focus was on calculation and representation of multicast paths using TOTEM (TOols for Traffic Engineering Methods). Current TOTEM implementation (version 3.2) and all its algorithms support unicast paths only. Within this thesis TOTEM was extended to support traffic engineering of multicast traffic with P2MP LSPs (point-to-multipoint Label Switched Paths). Two algorithms for calculating P2MP LSPs are implemented and analyzed: P2MP CSPF and P2MP Takahashi-Matsuyama. Also the framework for easy integration of other P2MP LSP calculation algorithms was developed. The implementation supports the possibility to change an existing P2MP LSP by adding and removing destination nodes as well as P2MP LSP optimization. Calculations of P2MP LSPs with the above mentioned algorithms were compared using two existing network topologies. As expected, the analysis showed that running time of P2MP CSPF algorithm is shorter. However, P2MP LSPs calculated with P2MP Takahashi-Matsuyama algorithm use less link capacity and they use the existing network infrastructure more efficiently. Keywords: MPLS; Traffic Engineering; TE; LSP; TOTEM; P2MP LSP; multicast;
621.39 004.7