Normal view MARC view ISBD view

Pružanje grupno orijentiranih telekomunikacijskih usluga primjenom semantičkog rasuđivanja : [nagrađeni studentski rad za Rektorovu nagradu ak. god. 2008./2009.] / / Luka Vrdoljak ; [mentor Gordan Ježić].

By: Vrdoljak, Luka.
Contributor(s): Ježić, Gordan [ths].
Material type: TextTextPublisher: Zagreb : Fakultet elektrotehnike i računarstva - Zagreb, 2009Description: 81 str. : ilustr. u boji ; 30 cm.Online resources: Svečilište u Zagrebu - Rektorova nagrada - dobitnici u ak. god. 2008./2009. Summary: Razvojem koncepta semantičkog weba nastali su mnogi jezici i podatkovni modeli, kojima je moguće opisati odnose izmedu pojmova na način razumljiv računalu. Primjenom tih jezika, primjerice RDF (Resource Description Framework), RDFS (Resource Description Framework Schema) i OWL (Web Ontology Language) stvaraju se konceptualni prostori, ontologije, koje opisuju pojmove iz neke domena života. Takav zapis podataka može bitno unaprijediti proces traženja i dobave resursa na mreži, a pretraživanje po ključnim riječima moguće je zamijeniti standardiziranim upitima. Paralelno sa semantičkim webom razvija se i paradigma programskih agenata, koja uvodi entitete koji djeluju kao zastupnici svojih vlasnika na mreži, te posjeduju svojstva inteligencije i autonomnosti koja koriste pri obavljanju zadataka. Veliku ulogu u razvoju Interneta ima koncept društvenih mreža. Web stranice za društveno umrežavanje su među najposjećenijim stranicama na WWW-u. Takve stranice omogućavaju milijunima korisnika pronalazak i upoznavanje ljudi sa zajedničkim interesima, a interes ljudi širom svijeta za takvim oblikom socijalizacije neprestano raste. Budućnost pokretnih komunikacija usmjerena je prema stvaranju kontekstno-svjesnog okruženja orijentiranog korisnikovim željama i tehničkim mogućnostima. S ciljem takvog oblika personalizacije usluga u mrežama nove generacije, predložen je model koji omogućava inteligentno pružanje grupno orijentiranih usluga. Grupe su formirane prema korisničkim preferencijama i mogućnostima terminala zapisanim u korisničkom profilu. Tijekom istraživanja stvorene su ontologije koje opisuju domenu telekomunikacijskih usluga i korisničkih profila. Korisnički profili su RDF / XML dokumenti koji uključuju opis hardvera i softvera određenog uređaja, kao i korisničke preferencije u pogledu vrste sadržaja, željenog tipa informacije, jezika, kvalitete usluge i sl., te konteksta u kojem korisnik prima uslugu. Stvorenih su formalni vokabulari, te su implementirani primjeri usluga i korisničkih profila. U svrhu rasterećenja korisnika od svih poslova vezanih uz postupak odabira usluga i prilagođavanja korisničkom uređaju, koriste se programski agenti implementirani pomoću JADE (Java Agent Development Framework) okvira. Programski agenti služe identificiranju 71 korisničkih potreba i statusa opreme, te provođenju procesa grupiranja korisnika na temelju korisničkih profila i algoritma semantičke usporedbe resursa. Nakon uspješnog grupiranja korisnika, za svaku se uslugu odabire najbolja skupina prema korisničkim preferencijama. Ontologije usluga i profila se pohranjuju u semantičkim bazama znanja. Kroz predstavljeno istraživanje uvedeni su programski agenti koji imaju mogućnost odgovaranja na semantičke upite. Uspoređivanje usluga i profila provodi se algoritmom semantičkog rasuđivanja koji može brojem izraziti semantičku bliskost dva pojma koja se u svojem opisu referenciraju na poznatu ontologiju. Implementacija algoritama je primjenjiva na vrlo širokom području s preciznim izražavanjem sličnosti resursa. Analiza implementiranih agenata, algoritma rasuđivanja i grupiranja te društvenih mreža je provedena kroz studijske primjere, a rezultati su analizirani uz smjernice za budući rad. Ključne riječi: programski agenti, semantički web, društvene mreže, telekomunikacijske uslugeSummary: Semantic web expansion resulted in many new languages and data models, that can describe relations between concepts in a computer-processable manner. Using languages like RDF (Resource Description Framework), RDFS (Resource Description Framework Schema) and OWL (Web Ontology Language) creates conceptual spaces, ontologies, that describe concepts within a certain domain. Such markup can significantly improve network resource searching and obtaining, and keyword search is supereseded with standardized queries. Semantic web development also encouraged the expansion of software agents, entities that represent their owners within the network, owning sufficient intelligence and autonomy to perform their tasks. Social network concept also plays a great part in global network development. Social networking sites are becoming some of the most popular web sites. Such sites enable millions of users to find and meet people with common interests, and people are increasingly aspiring towards such form of socialization. The future of mobile communications is directed towards creating a context-aware environment that takes into account user's preferences and technical capabilities. In order to achieve such forms of personalization, we propose a model that enables intelligent group-oriented service provisioning. Groups are formed according to users' preferences and terminal capabilites represented through user profiles. As a part of the research, service and user profile ontologies were created. User profiles are in fact RDF / XML files that include hardware and software characteristics of the user's device, users preferences such as content type, information type, language, quality of service, etc., and user context. Formalized vocabularies are formed, and service and user profile examples are implemented Software agents are implemented using JADE framework, in order to relieve the user of service searching and adapting process. Software agents are used to identify user requests, monitor equipment status, and perform user grouping process based on user profiles and semantic matchmaking algorithm. After grouping being successfully done, each service can be linked to a group most likely to be interested. 73 User and profile ontologies are stored in semantic repositories. This research introduces agents capable of responding to semantic queries. Service and profile comparison is performed with a semantic reasoning algorithm, which can express semantic similarity of two ontology instances with a number. Implemented algorithms can be applied to a wide area of concepts with a very accurate resource similarity calculation. Agent, algorithm and social network analysis are performed through a case study, and the results are accompanied with some guidelines for future work. Keywords: software agents, semantic web, social networks, telecommunication services
List(s) this item appears in: Sveučilište u Zagrebu - Rektorova nagrada - dobitnici nagrade
Tags from this library: No tags from this library for this title. Log in to add tags.
Item type Current location Call number Vol info Copy number Status Date due Barcode Item holds
Nagrađeni rad Nagrađeni rad Središnja knjižnica
Nagrađeni radovi
NR-56 621.39 VRDOL pru 27144 Available 0000000788946
Total holds: 0

Razvojem koncepta semantičkog weba nastali su mnogi jezici i podatkovni modeli, kojima je moguće opisati odnose izmedu pojmova na način razumljiv računalu. Primjenom tih jezika, primjerice RDF (Resource Description Framework), RDFS (Resource Description Framework Schema) i OWL (Web Ontology Language) stvaraju se konceptualni prostori, ontologije, koje opisuju pojmove iz neke domena života. Takav zapis podataka može bitno unaprijediti proces traženja i dobave resursa na mreži, a pretraživanje po ključnim riječima moguće je zamijeniti standardiziranim upitima. Paralelno sa semantičkim webom razvija se i paradigma programskih agenata, koja uvodi entitete koji djeluju kao zastupnici svojih vlasnika na mreži, te posjeduju svojstva inteligencije i autonomnosti koja koriste pri obavljanju zadataka. Veliku ulogu u razvoju Interneta ima koncept društvenih mreža. Web stranice za društveno umrežavanje su među najposjećenijim stranicama na WWW-u. Takve stranice omogućavaju milijunima korisnika pronalazak i upoznavanje ljudi sa zajedničkim interesima, a interes ljudi širom svijeta za takvim oblikom socijalizacije neprestano raste.
Budućnost pokretnih komunikacija usmjerena je prema stvaranju kontekstno-svjesnog okruženja orijentiranog korisnikovim željama i tehničkim mogućnostima. S ciljem takvog oblika personalizacije usluga u mrežama nove generacije, predložen je model koji omogućava inteligentno pružanje grupno orijentiranih usluga. Grupe su formirane prema korisničkim preferencijama i mogućnostima terminala zapisanim u korisničkom profilu. Tijekom istraživanja stvorene su ontologije koje opisuju domenu telekomunikacijskih usluga i korisničkih profila. Korisnički profili su RDF / XML dokumenti koji uključuju opis hardvera i softvera određenog uređaja, kao i korisničke preferencije u pogledu vrste sadržaja, željenog tipa informacije, jezika, kvalitete usluge i sl., te konteksta u kojem korisnik prima uslugu. Stvorenih su formalni vokabulari, te su implementirani primjeri usluga i korisničkih profila.
U svrhu rasterećenja korisnika od svih poslova vezanih uz postupak odabira usluga i prilagođavanja korisničkom uređaju, koriste se programski agenti implementirani pomoću JADE (Java Agent Development Framework) okvira. Programski agenti služe identificiranju
71
korisničkih potreba i statusa opreme, te provođenju procesa grupiranja korisnika na temelju korisničkih profila i algoritma semantičke usporedbe resursa. Nakon uspješnog grupiranja korisnika, za svaku se uslugu odabire najbolja skupina prema korisničkim preferencijama.
Ontologije usluga i profila se pohranjuju u semantičkim bazama znanja. Kroz predstavljeno istraživanje uvedeni su programski agenti koji imaju mogućnost odgovaranja na semantičke upite. Uspoređivanje usluga i profila provodi se algoritmom semantičkog rasuđivanja koji može brojem izraziti semantičku bliskost dva pojma koja se u svojem opisu referenciraju na poznatu ontologiju. Implementacija algoritama je primjenjiva na vrlo širokom području s preciznim izražavanjem sličnosti resursa. Analiza implementiranih agenata, algoritma rasuđivanja i grupiranja te društvenih mreža je provedena kroz studijske primjere, a rezultati su analizirani uz smjernice za budući rad.
Ključne riječi: programski agenti, semantički web, društvene mreže, telekomunikacijske usluge

Semantic web expansion resulted in many new languages and data models, that can describe relations between concepts in a computer-processable manner. Using languages like RDF (Resource Description Framework), RDFS (Resource Description Framework Schema) and OWL (Web Ontology Language) creates conceptual spaces, ontologies, that describe concepts within a certain domain. Such markup can significantly improve network resource searching and obtaining, and keyword search is supereseded with standardized queries. Semantic web development also encouraged the expansion of software agents, entities that represent their owners within the network, owning sufficient intelligence and autonomy to perform their tasks. Social network concept also plays a great part in global network development. Social networking sites are becoming some of the most popular web sites. Such sites enable millions of users to find and meet people with common interests, and people are increasingly aspiring towards such form of socialization.
The future of mobile communications is directed towards creating a context-aware environment that takes into account user's preferences and technical capabilities. In order to achieve such forms of personalization, we propose a model that enables intelligent group-oriented service provisioning. Groups are formed according to users' preferences and terminal capabilites represented through user profiles. As a part of the research, service and user profile ontologies were created. User profiles are in fact RDF / XML files that include hardware and software characteristics of the user's device, users preferences such as content type, information type, language, quality of service, etc., and user context. Formalized vocabularies are formed, and service and user profile examples are implemented
Software agents are implemented using JADE framework, in order to relieve the user of service searching and adapting process. Software agents are used to identify user requests, monitor equipment status, and perform user grouping process based on user profiles and semantic matchmaking algorithm. After grouping being successfully done, each service can be linked to a group most likely to be interested.
73
User and profile ontologies are stored in semantic repositories. This research introduces agents capable of responding to semantic queries. Service and profile comparison is performed with a semantic reasoning algorithm, which can express semantic similarity of two ontology instances with a number. Implemented algorithms can be applied to a wide area of concepts with a very accurate resource similarity calculation. Agent, algorithm and social network analysis are performed through a case study, and the results are accompanied with some guidelines for future work.
Keywords: software agents, semantic web, social networks, telecommunication services

There are no comments for this item.

Log in to your account to post a comment.

Središnja knjižnica Fakulteta elektrotehnike i računarstva, Unska 3, 10000 Zagreb
tel +385 1 6129 886 | fax +385 1 6129 888 | ferlib@fer.hr